Το Δελτίο Τύπου της ΠΕΔΑ αναφέρει τα παρακάτω σχετικά με τη συνέλευση, η οποία πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες.
Το κεντρικό μήνυμα της Γενικής Συνέλευσης της ΠΕΔΑ αποφασίσαμε να είναι σταθερά:
«Δήμοι ενωμένοι, κοινωνίες δυνατές».
Γιατί όταν οι άνθρωποι της Αυτοδιοίκησης ενώνουμε τις δυνάμεις μας, τα οφέλη επιστρέφουν πρώτα και κύρια στους συμπολίτες μας. Η ΠΕΔΑ ήταν, είναι και θα είναι χώρος διαλόγου, τεκμηριωμένων προτάσεων, θεσμικής συνέχειας και ειλικρινούς συνεργασίας, με γνώμονα τη βελτίωση της ζωής στις τοπικές κοινωνίες.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρώτου βαθμού είναι ο θεσμός που βρίσκεται πιο κοντά στον πολίτη. Όμως για να μπορεί να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες της εποχής, απαιτείται σταθερή θεσμική και οικονομική ενίσχυση. Οι Δήμοι καλούνται σήμερα να διαχειριστούν αυξανόμενες αρμοδιότητες με μειωμένους πόρους, γεγονός που επιβαρύνει υπέρμετρα τους προϋπολογισμούς και περιορίζει τις δυνατότητές τους.
Η ΠΕΔΑ επαναλαμβάνει τη σταθερή της θέση: οι αρμοδιότητες είναι ευκαιρία για προσφορά, μόνον όταν συνοδεύονται από τους αναγκαίους πόρους και ανθρώπινο δυναμικό.
Η οργάνωση των Δήμων μέσα από τις Θεματικές Επιτροπές της ΠΕΔΑ, τις οποίες στελεχώνουν αιρετοί και έμπειρα στελέχη της Αυτοδιοίκησης, αποδεικνύεται κρίσιμο εργαλείο πολιτικής επεξεργασίας.
Οι εισηγήσεις που κατατέθηκαν και εγκρίθηκαν ομόφωνα από τη Γενική Συνέλευση, συνιστούν τον οδικό χάρτη διεκδικήσεων για το επόμενο διάστημα:
1. Θεσμοί και Διαφάνεια
Η Επιτροπή Θεσμών ζητά ουσιαστική συμμετοχή της ΠΕΔΑ στη διαμόρφωση του νέου Κώδικα Αυτοδιοίκησης, σαφή σύνδεση αρμοδιοτήτων με πόρους, ενίσχυση του προσωπικού, ασφάλεια και θεσμική προστασία των αιρετών, ψηφιοποίηση και κατάργηση άδικων επιβαρύνσεων όπως το τέλος ταφής.
Πιο αναλυτικά:
Νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης
● Ζητείται πλήρης διαβούλευση με τους φορείς της Αυτοδιοίκησης πριν την οριστικοποίηση του κειμένου.
● Απαίτηση για σαφές χρονοδιάγραμμα και διαδικασία συμμετοχής της ΠΕΔΑ.
● Ο Κώδικας να εξασφαλίζει ευελιξία και αποδοτικότητα στη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων.
Εκλογικό Σύστημα
● Αντίθεση στις συνεχείς αλλαγές εκλογικού νόμου που απαξιώνουν τον θεσμό.
● Οποιαδήποτε αλλαγή πρέπει να ενισχύει τη δημοκρατική εκπροσώπηση και τη σταθερότητα των Δήμων.
● Οι δημότες να μην αναγκάζονται να προσαρμόζονται κάθε φορά σε διαφορετικό σύστημα.
Αρμοδιότητες και Πόροι
● Να κατοχυρωθεί ρητά το τεκμήριο διοίκησης των τοπικών υποθέσεων υπέρ των Δήμων.
● Κάθε νέα αρμοδιότητα να συνοδεύεται υποχρεωτικά από αντίστοιχους πόρους — οικονομικούς, ανθρώπινους, υλικούς και τεχνολογικούς.
● Ζητείται σαφής ορισμός και αποφυγή του όρου «τεκμήριο της καθημερινότητας» που δημιουργεί σύγχυση.
● Αύξηση χρηματοδότησης για σχολεία και ενίσχυση προσωπικού καθαριότητας, ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ασύμμετρης μεταβίβασης αρμοδιοτήτων χωρίς πόρους.
Λειτουργία Δημοτικών Οργάνων
● Διατήρηση ηλεκτρονικών και εξ αποστάσεως συνεδριάσεων, με δυνατότητα δια περιφοράς αποφάσεων μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις.
● Αναθεώρηση λογοδοσίας Δημοτικών Συμβουλίων:
○ Είτε ειδική συνεδρίαση κάθε δύο μήνες χωρίς προ ημερησίας διάταξης συζήτηση στις άλλες,
○ Είτε κατάργηση λογοδοσίας και επαναφορά στο παλαιό καθεστώς.
● Κατανομή αρμοδιοτήτων:
○ Μείζονος σημασίας θέματα → Δημοτικό Συμβούλιο.
○ Ήσσονος σημασίας θέματα → Δημοτική Επιτροπή, με δυνατότητα απόφασης παραπομπής από το ΔΣ.
Εποπτεία και Έλεγχος Δήμων
● Ο έλεγχος των πράξεων των Δήμων να αφορά μόνο τη νομιμότητα και όχι τη σκοπιμότητα.
● Εξορθολογισμός και σαφής κατανομή αρμοδιοτήτων ελεγκτικών μηχανισμών.
● Παράβολο σε προσφυγές κατά αποφάσεων Δήμων για περιορισμό καταχρηστικών ενστάσεων.
Καταστατική Θέση Αιρετών
● Σωρευτική προσμέτρηση θητείας Α’ και Β’ βαθμού για απονομή χορηγίας.
● Ασφαλιστική κάλυψη αιρετών που είχαν ειδική άδεια αλλά δεν καλύφθηκαν ασφαλιστικά.
● Εξίσωση αντιμισθίας Δημάρχου με αποδοχές Γενικού Γραμματέα Υπουργείου.
● Αποζημίωση για συμμετοχή Δημοτικών Συμβούλων και μελών Επιτροπών ΠΕΔΑ/ΚΕΔΕ.
● Αναδρομική καταβολή θεσμοθετημένων αποζημιώσεων σε Δήμους που δεν τις κατέβαλαν.
● Αναμόρφωση του καθεστώτος χορηγιών, επαναφορά στο προηγούμενο πλαίσιο (πριν τον Ν. 4387/2016). Εναλλακτικά, εφόσον δεν υπάρξει πλήρης επαναφορά, προτείνεται:
α) Η θέσπιση ειδικής ρύθμισης για τον τρόπο υπολογισμού της ανταποδοτικής σύνταξης των διατελεσάντων Δημάρχων,
β) Η επαναχορήγηση της χορηγίας των Δημάρχων για όσους αιρετούς εξελέγησαν μετά την 1η Ιανουαρίου 2013,
γ) Η θεσμοθέτηση επικουρικής ασφάλισης για τους αιρετούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Προσωπικό και Εργασιακά
● Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού όλων των ειδικοτήτων, συμπεριλαμβανομένων εργατοτεχνιτών.
● Ενίσχυση καθαριότητας και πρασίνου με μόνιμο προσωπικό άνω του 50%.
● Ταχύτερες διαδικασίες ΑΣΕΠ και σαφής προγραμματισμός για όλες τις κατηγορίες έκτακτων προσλήψεων.
● Επαναπροκήρυξη Δημοτικής Αστυνομίας.
● Αρμοδιότητα ΔΣ για την άσκηση ένδικων μέσων υπέρ εργαζομένων.
● Άρση διώξεων αιρετών για αποφάσεις υπέρ εργαζομένων.
Πειθαρχικός Έλεγχος & Νομική Προστασία
● Παραπομπή Δημάρχου μόνο σε περιπτώσεις αποδεδειγμένου δόλου.
● Αργία αιρετού μόνο μετά από τελεσίδικη καταδικαστική απόφαση.
● Χρονικό όριο αναδρομικών ελέγχων – έως τη διάρκεια της επόμενης δημοτικής θητείας.
● Θεσμοθέτηση μηχανισμού νομικής υποστήριξης μέσω ΠΕΔΑ/ΚΕΔΕ για αιρετούς και στελέχη.
● Κάλυψη νομικής υπεράσπισης και για μη εν ενεργεία αιρετούς για υποθέσεις που αφορούν τη θητεία τους.
Μείωση Γραφειοκρατίας – Ψηφιοποίηση
● Καθολική χρήση ψηφιακής υπογραφής.
● Χρηματοδότηση των Δήμων για ψηφιοποίηση υπηρεσιών.
● Επιτάχυνση διαγωνιστικών διαδικασιών και νομοπαρασκευαστική επιτροπή για απλούστευση.
● Ταχύτερες διαδικασίες για πράσινο και αστική ανάπλαση.
Λοιπά Ζητήματα
● Νομοθετική ρύθμιση για μεταβίβαση της ιδιοκτησίας σχολικών κτιρίων στους Δήμους.
● Δημιουργία πλατφόρμας καταγραφής εγκαταλελειμμένων ακινήτων και ιδιοκτητών.
● Κατάργηση του τέλους ταφής ως άδικης επιβάρυνσης των Δήμων.
● Περιορισμός υποψηφιοτήτων: Δημοτικοί υπάλληλοι να μην είναι υποψήφιοι στον ίδιο Δήμο.
● Παραμονή ΥΔΟΜ στους Δήμους, με επαρκή στελέχωση και πόρους.
● Παράταση προθεσμίας για διορθώσεις κτηματολογικών εγγραφών και καταχώριση των Δήμων ως δικαιούχων σε περιπτώσεις «αγνώστου ιδιοκτήτη».
2. Οικονομικά των ΟΤΑ
Η Αυτοδιοίκηση έχει σήμερα περισσότερους πόρους από ποτέ για έργα, όμως αδυνατεί να καλύψει τις βασικές λειτουργικές της ανάγκες, καθώς τα λειτουργικά έξοδα αυξάνονται, χωρίς αντίστοιχη ενίσχυση.
Γενικά Οικονομικά Ζητήματα
● Άμεση και μόνιμη αύξηση των ΚΑΠ ώστε να καλύπτονται οι πραγματικές λειτουργικές ανάγκες των Δήμων.
● Κατάργηση του τέλους ταφής, που επιβαρύνει τους δήμους με υπέρογκα ποσά και προκαλεί οικονομική ασφυξία.
● Απόδοση του συνόλου των εσόδων από τροχαία (κλήσεις) στους Δήμους.
● Αύξηση χρηματοδότησης για τα σχολεία (λειτουργικά έξοδα, υποδομές, συντήρηση).
● Δημιουργία δύο νέων σταθερών χρηματοδοτικών εργαλείων:
○ Ένα για κοινωνικές δομές (π.χ. Κοινωνικά Παντοπωλεία, ΚΔΑΠ).
○ Ένα για έργα υποδομών.
● Αύξηση χρηματοδότησης για την Πολιτική Προστασία.
● Σύνταξη χρονοδιαγράμματος απόδοσης των παρακρατηθέντων πόρων του παρελθόντος.
Ανθρώπινο Δυναμικό – Στελέχωση
● Αντιμετώπιση της υποστελέχωσης των οικονομικών και διοικητικών υπηρεσιών των Δήμων.
● Νομοθετική πρόβλεψη στον Ν.3463/2006 για δυνατότητα διακανονισμών οφειλών με προσωποποιημένα σχήματα ρύθμισης, πέραν όσων ισχύουν για το Δημόσιο.
Συγκεκριμένα Ζητήματα που Χρήζουν Άμεσης Επίλυσης
● Καθυστερήσεις στην εκταμίευση των επιχορηγήσεων από ευρωπαϊκά και άλλα προγράμματα, με συνέπεια ληξιπρόθεσμες δαπάνες και πλήγμα στην αξιοπιστία των Δήμων.
● Προβληματική ενημέρωση για τα πολεοδομικά πρόστιμα (μέσω ΑΑΔΕ και Πράσινου Ταμείου), χωρίς δυνατότητα παρακολούθησης τι αποδόθηκε στους Δήμους.
● Καθυστέρηση απόδοσης του τέλους παρεπιδημούντων από την ΑΑΔΕ και έλλειψη διαφάνειας για τις ρυθμίσεις, τα ποσά και τις περιόδους που αφορά το έσοδο.
● Καθυστέρηση απόδοσης των δημοτικών τελών από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, χωρίς επαρκή στοιχεία για ποσά, παροχές ή χρεώσεις.
● Αναμόρφωση της πλατφόρμας για ψηφιακή απόδοση οφειλών: να μην απαιτείται αποδοχή από τον υπόχρεο, καθώς αυτό καθυστερεί την είσπραξη.
● Συμπερίληψη στην πλατφόρμα: να προστεθούν και τα νομικά πρόσωπα και όχι μόνο τα φυσικά πρόσωπα.
● Έλλειψη ενημέρωσης για τις μεταβιβάσεις ακινήτων από το Κτηματολόγιο μετά την κατάργηση της βεβαίωσης ΤΑΠ — οι Δήμοι δεν γνωρίζουν τις αλλαγές σε τ.μ. που επηρεάζουν τις χρεώσεις.
3. Περιβάλλον – Ενέργεια – Διαχείριση Απορριμμάτων
Η αποκέντρωση και ενίσχυση των Δήμων αποτελεί προϋπόθεση για να λειτουργήσει ένα βιώσιμο σύστημα διαχείρισης αποβλήτων στην Αττική. Η ΠΕΔΑ ζητά ισότιμη συμμετοχή στον σχεδιασμό, απευθείας πρόσβαση σε χρηματοδοτήσεις και σεβασμό στον ρόλο της Αυτοδιοίκησης.
Ολιστικό Σχέδιο Διαχείρισης Αστικών Απορριμμάτων
Η ΠΕΔΑ αναλαμβάνει την πρωτοβουλία εκπόνησης και εφαρμογής ενός Ολιστικού Σχεδίου Ανακύκλωσης, με επίκεντρο τον Δήμο και στόχο την αξιοποίηση του 85% του τέλους ταφής, ύψους άνω των 330 εκατ. € έως το 2030, για έργα διαχείρισης απορριμμάτων.
Κύριες Προτάσεις & Αιτήματα:
● Επιστροφή του 85% των εσόδων από το τέλος ταφής στους Δήμους και ενεργοποίηση των σχετικών χρηματοδοτήσεων που μέχρι σήμερα λιμνάζουν.
● Καθολική ενίσχυση των Δήμων με εξοπλισμό, υποδομές, ανθρώπινο δυναμικό και θεσμικά εργαλεία για τη διαχείριση αποβλήτων, την ανακύκλωση και την κυκλική οικονομία.
● Ενίσχυση της αρμοδιότητας των Δήμων στον σχεδιασμό και την εφαρμογή τοπικών πολιτικών ανακύκλωσης.
● Καθιέρωση στοχευμένων, αποκεντρωμένων χρηματοδοτήσεων, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε Δήμου, βάσει τεκμηριωμένων δεδομένων.
● Ανάδειξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ως βασικού πυλώνα του εθνικού σχεδιασμού διαχείρισης αποβλήτων – όχι απλός εκτελεστής αποφάσεων.
● Άμεση ενεργοποίηση της ανταποδοτικότητας του τέλους ταφής μέσω προτάσεων ώριμων και στοχευμένων έργων που κατατέθηκαν.
Κριτική στη ΣΜΠΕ για τις Μονάδες Ενεργειακής Αξιοποίησης (ΑΕΠΥ)
Η ΠΕΔΑ εκφράζει σοβαρές επιφυλάξεις για τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ)που συνοδεύει το σχέδιο δημιουργίας μονάδων καύσης απορριμμάτων (ΑΕΠΥ).
Κύρια Ερωτήματα και Κριτική:
● Έλλειψη χρονοδιαγράμματος και καθυστέρηση στα έργα επεξεργασίας στην Αττική, καθιστά μη ρεαλιστική την κατασκευή μονάδας αποτέφρωσης έως το 2030.
● Κίνδυνος υπονόμευσης της ανακύκλωσης, καθώς δεν διασφαλίζεται ότι η καύση θα αφορά μόνο υπολείμματα.
● Απουσία ανάλυσης του περιβαλλοντικού κόστους, π.χ. ποσότητες τέφρας, επικίνδυνα απόβλητα και τρόπος διαχείρισής τους.
● Καμία εκτίμηση του κόστους για τους ΟΤΑ και τους πολίτες, με πιθανή αύξηση τελών και νέα επιβάρυνση.
● Ελλιπής συμμετοχή των ΟΤΑ στον σχεδιασμό και την απόφαση, με αρμοδιότητες να μεταφέρονται μονομερώς στο ΥΠΕΝ.
Θέσεις για την ενίσχυση των Δήμων
Η Επιτροπή ζητά πολυδιάστατη ενδυνάμωση των Δήμων:
● Θεσμικά: ξεκάθαρες αρμοδιότητες, απλοποιήσεις διαδικασιών, άμεση πρόσβαση σε δεδομένα και δυνατότητα διαφοροποίησης τελών.
● Χρηματοδοτικά: σταθερές ροές εσόδων, πρόσβαση σε κονδύλια, ρήτρες επιβράβευσης.
● Επιχειρησιακά: κοινά πρότυπα, μετρήσιμοι δείκτες, τηλεματική, GIS, ανοικτά δεδομένα.
● Τεχνολογικά: αισθητήρες, RFID, apps για τους πολίτες.
● Σε ανθρώπινο δυναμικό: προσλήψεις, κατάρτιση, επιτόπιοι διαμεσολαβητές (facilitators) σε πολυκατοικίες και επιχειρήσεις.
4. Πολιτική Προστασία και Εθελοντισμός
Η Κλιματική Κρίση αλλάζει ριζικά τις απαιτήσεις από την Πολιτική Προστασία. Δεν μπορεί να λειτουργεί με ημίμετρα.
Η Επιτροπή ζητά άμεσα:
● Συστηματική διαβούλευση με την Πολιτεία,
● Μόνιμες λύσεις για στελέχωση, εξοπλισμό και νομοθετική σαφήνεια,
● Χρηματοδότηση έργων και προγραμμάτων με βάση τις τοπικές ανάγκες,
● Πρόληψη ως στρατηγική προτεραιότητα.
Ανθρώπινο Δυναμικό – Στελέχωση Υπηρεσιών
Κύρια αιτήματα:
● Πρόσληψη μόνιμου και κατάλληλα εκπαιδευμένου προσωπικού στους ΟΤΑ για την Πολιτική Προστασία – όχι συμβάσεις ορισμένου χρόνου.
● Παράταση των συμβάσεων εποχικού προσωπικού σε 10 μήνες μέχρι την πλήρωση μόνιμων θέσεων.
● Αναθεώρηση προσόντων πρόσληψης και ενίσχυση της εκπαίδευσης για υπαλλήλους και οδηγούς/χειριστές μηχανημάτων.
● Ολοκληρωμένη και χρονικά κατάλληλη εκπαίδευση εθελοντών, με επανασχεδιασμό του προγράμματος της Σχολής Πολιτικής Προστασίας.
Εκπόνηση Μελετών – Καταγραφή Αναγκών
Προτάσεις:
● Καταγραφή πραγματικών αναγκών των Δήμων σε προσωπικό, εξοπλισμό και υποδομές.
● Καθορισμός ελάχιστου εξοπλισμού ανά Δήμο, ιδιαίτερα για πυροπροστασία.
● Πρόληψη και προτεραιοποίηση έργων βάσει γεωμορφολογίας και τοπικών κινδύνων.
● Άμεση ολοκλήρωση των αντισεισμικών ελέγχων στα κτίρια των Δήμων.
Χρηματοδότηση – Πόροι – Υποδομές
Αιτήματα και λύσεις:
● Άμεση παροχή εξοπλισμού και πυροσβεστικών οχημάτων στους Δήμους.
● Ενίσχυση ΚΑΠ Πυροπροστασίας – μετατροπή σε ΚΑΠ Πολιτικής Προστασίας, με νέα ανακατανομή ανάλογα με τις ανάγκες.
● Χρηματοδοτήσεις από ΥΠΕΣ, ΥΠΕΝ, Πράσινο Ταμείο και νέο ενδεχόμενο "αποθεματικό ταμείο", για ΟΤΑ και Συνδέσμους.
● Μόνιμος μηχανισμός άντλησης κονδυλίων για έργα πρόληψης και αντιμετώπισης κινδύνων.
Νομοθετικά Ζητήματα – Προτάσεις
● Αναθεώρηση Ν. 5075/2023 για καθαρισμούς οικοπέδων – προβλήματα στη διαχείριση φυτικών υπολειμμάτων και επιβάρυνση των Δήμων.
● Έκδοση εγκυκλίων για τους Ν. 4662/2020 και Ν. 5075/2023, λόγω πολλών ασάφειών και αλληλεπικαλύψεων.
● Ανεπαρκής στελέχωση για συγκρότηση Τριμελών Επιτροπών πυροπροστασίας.
● Τροποποίηση Ν. 4412/2016 για απλούστερες διαδικασίες προμηθειών και έργων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
Ενημέρωση Πολιτών & Καλές Πρακτικές
● Σχεδιασμός ενημερωτικών προγραμμάτων με τη συμμετοχή Δήμων, Περιφέρειας και ΜΜΕ για ενημέρωση των πολιτών σε θέματα πολιτικής προστασίας.
● Υιοθέτηση τεχνολογικών λύσεων (π.χ. θερμικές κάμερες, αισθητήρες, drones), όπως εφαρμόστηκε επιτυχώς στον Σ.Π.Α.Υ.
5. Χωροταξία, Υποδομές & Δίκτυα
Πολεοδομικά και συντελεστής δόμησης
● Υπολογισμός συντελεστή δόμησης σε συνάρτηση με την κατ’ όγκον εκμετάλλευση και όχι μόνο βάσει επιφανείας.
● Κατάργηση της δυνατότητας εξαγοράς θέσεων στάθμευσης.
● Για πολύ μικρά οικόπεδα με μικρό συντελεστή δόμησης, ο υπολογισμός να γίνεται βάσει τετραγωνικών οικοπέδου, όχι επιτρεπόμενης δόμησης.
● Αναγνώριση και δημοσίευση οδών σε εκτός σχεδίου περιοχές:
○ Καταγραφή και δημοσίευση σε ΦΕΚ των δρόμων που λειτουργούν ως αγροτικοί ή δημοτικοί (όχι ως "κύριοι δημοτικοί").
○ Εξαίρεση από υποχρέωση ΦΕΚ για περιοχές που έχουν λειτουργούν Κτηματολόγιο.
● Άδειες μικρής κλίμακας (π.χ. για παλιννοστούντες) να ελέγχονται από τις ΥΔΟΜ των Δήμων.
Πολεοδομικά γραφεία (Υ.ΔΟΜ.)
Πρόταση:
● Η αρμοδιότητα παραμένει στους Δήμους που το επιθυμούν, με προϋπόθεση στελέχωσης και χρηματοδότησης.
● Όσοι Δήμοι δεν επιθυμούν, μπορούν με απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου να την εκχωρήσουν στην ΚΥΔΟΜ (Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης).
Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια (Τ.Π.Σ.)
Βασικές επισημάνσεις:
● Ανάγκη για υποδομές που μειώνουν τους κυκλοφοριακούς φόρτους, μέσω μικρών έργων με ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα (15ετία).
● Συνεννόηση μεταξύ όμορων Δήμων για:
○ Χρήσεις γης και
○ Έργα υποδομών με διαδημοτικό χαρακτήρα.
Μεταβίβαση δικτύων ύδρευσης στην ΕΥΔΑΠ
Θέση Επιτροπής:
● Η μεταβίβαση να παραμένει στην ευχέρεια του Δήμου, με απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου.
● Αν κάποιος Δήμος επιθυμεί να το κρατήσει (λόγω επενδύσεων ή αποτελεσματικής διαχείρισης), να έχει το δικαίωμα να το πράξει.
7. Ισότητα
Ευρωπαϊκή Χάρτα για την Ισότητα των Φύλων στις Τοπικές Κοινωνίες
Αιτήματα/Προτάσεις:
● Οι Δήμοι της Αττικής που δεν έχουν υπογράψει τη Χάρτα να προχωρήσουν άμεσα στην υπογραφή της, συμπεριλαμβανομένων των αναθεωρημένων άρθρων του 2022.
● Υποχρεωτική εκπόνηση και επικαιροποίηση Τοπικού Σχεδίου Δράσης για την Ισότητα από κάθε Δήμο που υπογράφει τη Χάρτα.
● Οικονομική και τεχνική ενίσχυση των Δήμων από τη Γενική Γραμματεία Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, για τη στήριξη των ΔΕΠΙ (Δημοτικών Επιτροπών Ισότητας) και την εκπόνηση σχεδίων.
Εφαρμογή της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης
Αιτήματα/Προτάσεις:
● Πλήρης εφαρμογή των προβλέψεων της Σύμβασης στην πράξη από τους Δήμους και τις αρμόδιες αρχές.
● Ενίσχυση των υποδομών και υπηρεσιών για θύματα έμφυλης και ενδοοικογενειακής βίας, όπως:
○ Κέντρα υποστήριξης θυμάτων βιασμού.
○ Κέντρα φιλοξενίας κακοποιημένων γυναικών και των παιδιών τους.
● Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των Δικαστικών Αρχών για την ανάγκη συνεκτίμησης περιστατικών βίας σε υποθέσεις επιμέλειας και επικοινωνίας με τέκνα.
Δίκτυο Δομών κατά της έμφυλης βίας
Αιτήματα/Προτάσεις:
● Άμεση διασφάλιση χρηματοδότησης του Δικτύου Δομών (Συμβουλευτικά Κέντρα, Ξενώνες, Γραμμή SOS 15900) μετά το 2025.
● Διατήρηση του υπάρχοντος εξειδικευμένου προσωπικού, που παρέχει υπηρεσίες για περισσότερα από 13 έτη.
● Δημιουργία σχεδίου βιωσιμότητας από την κυβέρνηση και τους αρμόδιους φορείς.
Νέοι Οργανισμοί Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.)
Αιτήματα/Προτάσεις:
● Επικαιροποίηση των Ο.Ε.Υ. των Δήμων για να περιλαμβάνουν υπηρεσιακή μονάδα Άσκησης Κοινωνικής Πολιτικής και Πολιτικών Ισότητας, σύμφωνα με τον Ν. 3852/2010.
8. Ευρωπαϊκά Προγράμματα και ΕΣΠΑ
● Μηνιαία ηλεκτρονική ενημέρωση Δήμων
○ Προσκλήσεις ευρωπαϊκών προγραμμάτων
○ Παραδείγματα καλών πρακτικών
○ Εργαλεία υποστήριξης και οδηγίες συμμετοχής
● Δημιουργία θεματικών ομάδων Δήμων, ανάλογα με τις προτεραιότητες:
○ Πράσινη ανάπτυξη
○ Κοινωνική πολιτική
○ Ψηφιακός μετασχηματισμός
○ Πολιτισμός κ.λπ.
Σκοπός: συνεργασία, ανταλλαγή τεχνογνωσίας, υποβολή κοινών προτάσεων
● Συμμετοχή της ΠΕΔΑ σε ευρωπαϊκά έργα ως εταίρος ή συντονιστής
○ Τεχνική και θεσμική διερεύνηση για να καταστεί η ΠΕΔΑ ενεργός φορέας χρηματοδότησης
○ Ενίσχυση της τεχνογνωσίας και υποστήριξης προς τους Δήμους
Η ΠΕΔΑ πιστεύει σε μια Αυτοδιοίκηση ισχυρή, ενωμένη και ουσιαστική, που να παρεμβαίνει στις εξελίξεις και να στηρίζει έμπρακτα τους πολίτες της Αττικής.
Η φωνή της Αυτοδιοίκησης πρέπει να ακούγεται δυνατά. Και η ΠΕΔΑ είναι εδώ για να διασφαλίζει ότι αυτό θα γίνεται πράξη.
Το κεντρικό μήνυμα της Γενικής Συνέλευσης της ΠΕΔΑ αποφασίσαμε να είναι σταθερά:
«Δήμοι ενωμένοι, κοινωνίες δυνατές».
Γιατί όταν οι άνθρωποι της Αυτοδιοίκησης ενώνουμε τις δυνάμεις μας, τα οφέλη επιστρέφουν πρώτα και κύρια στους συμπολίτες μας. Η ΠΕΔΑ ήταν, είναι και θα είναι χώρος διαλόγου, τεκμηριωμένων προτάσεων, θεσμικής συνέχειας και ειλικρινούς συνεργασίας, με γνώμονα τη βελτίωση της ζωής στις τοπικές κοινωνίες.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρώτου βαθμού είναι ο θεσμός που βρίσκεται πιο κοντά στον πολίτη. Όμως για να μπορεί να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες της εποχής, απαιτείται σταθερή θεσμική και οικονομική ενίσχυση. Οι Δήμοι καλούνται σήμερα να διαχειριστούν αυξανόμενες αρμοδιότητες με μειωμένους πόρους, γεγονός που επιβαρύνει υπέρμετρα τους προϋπολογισμούς και περιορίζει τις δυνατότητές τους.
Η ΠΕΔΑ επαναλαμβάνει τη σταθερή της θέση: οι αρμοδιότητες είναι ευκαιρία για προσφορά, μόνον όταν συνοδεύονται από τους αναγκαίους πόρους και ανθρώπινο δυναμικό.
Η οργάνωση των Δήμων μέσα από τις Θεματικές Επιτροπές της ΠΕΔΑ, τις οποίες στελεχώνουν αιρετοί και έμπειρα στελέχη της Αυτοδιοίκησης, αποδεικνύεται κρίσιμο εργαλείο πολιτικής επεξεργασίας.
Οι εισηγήσεις που κατατέθηκαν και εγκρίθηκαν ομόφωνα από τη Γενική Συνέλευση, συνιστούν τον οδικό χάρτη διεκδικήσεων για το επόμενο διάστημα:
1. Θεσμοί και Διαφάνεια
Η Επιτροπή Θεσμών ζητά ουσιαστική συμμετοχή της ΠΕΔΑ στη διαμόρφωση του νέου Κώδικα Αυτοδιοίκησης, σαφή σύνδεση αρμοδιοτήτων με πόρους, ενίσχυση του προσωπικού, ασφάλεια και θεσμική προστασία των αιρετών, ψηφιοποίηση και κατάργηση άδικων επιβαρύνσεων όπως το τέλος ταφής.
Πιο αναλυτικά:
Νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης
● Ζητείται πλήρης διαβούλευση με τους φορείς της Αυτοδιοίκησης πριν την οριστικοποίηση του κειμένου.
● Απαίτηση για σαφές χρονοδιάγραμμα και διαδικασία συμμετοχής της ΠΕΔΑ.
● Ο Κώδικας να εξασφαλίζει ευελιξία και αποδοτικότητα στη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων.
Εκλογικό Σύστημα
● Αντίθεση στις συνεχείς αλλαγές εκλογικού νόμου που απαξιώνουν τον θεσμό.
● Οποιαδήποτε αλλαγή πρέπει να ενισχύει τη δημοκρατική εκπροσώπηση και τη σταθερότητα των Δήμων.
● Οι δημότες να μην αναγκάζονται να προσαρμόζονται κάθε φορά σε διαφορετικό σύστημα.
Αρμοδιότητες και Πόροι
● Να κατοχυρωθεί ρητά το τεκμήριο διοίκησης των τοπικών υποθέσεων υπέρ των Δήμων.
● Κάθε νέα αρμοδιότητα να συνοδεύεται υποχρεωτικά από αντίστοιχους πόρους — οικονομικούς, ανθρώπινους, υλικούς και τεχνολογικούς.
● Ζητείται σαφής ορισμός και αποφυγή του όρου «τεκμήριο της καθημερινότητας» που δημιουργεί σύγχυση.
● Αύξηση χρηματοδότησης για σχολεία και ενίσχυση προσωπικού καθαριότητας, ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ασύμμετρης μεταβίβασης αρμοδιοτήτων χωρίς πόρους.
Λειτουργία Δημοτικών Οργάνων
● Διατήρηση ηλεκτρονικών και εξ αποστάσεως συνεδριάσεων, με δυνατότητα δια περιφοράς αποφάσεων μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις.
● Αναθεώρηση λογοδοσίας Δημοτικών Συμβουλίων:
○ Είτε ειδική συνεδρίαση κάθε δύο μήνες χωρίς προ ημερησίας διάταξης συζήτηση στις άλλες,
○ Είτε κατάργηση λογοδοσίας και επαναφορά στο παλαιό καθεστώς.
● Κατανομή αρμοδιοτήτων:
○ Μείζονος σημασίας θέματα → Δημοτικό Συμβούλιο.
○ Ήσσονος σημασίας θέματα → Δημοτική Επιτροπή, με δυνατότητα απόφασης παραπομπής από το ΔΣ.
Εποπτεία και Έλεγχος Δήμων
● Ο έλεγχος των πράξεων των Δήμων να αφορά μόνο τη νομιμότητα και όχι τη σκοπιμότητα.
● Εξορθολογισμός και σαφής κατανομή αρμοδιοτήτων ελεγκτικών μηχανισμών.
● Παράβολο σε προσφυγές κατά αποφάσεων Δήμων για περιορισμό καταχρηστικών ενστάσεων.
Καταστατική Θέση Αιρετών
● Σωρευτική προσμέτρηση θητείας Α’ και Β’ βαθμού για απονομή χορηγίας.
● Ασφαλιστική κάλυψη αιρετών που είχαν ειδική άδεια αλλά δεν καλύφθηκαν ασφαλιστικά.
● Εξίσωση αντιμισθίας Δημάρχου με αποδοχές Γενικού Γραμματέα Υπουργείου.
● Αποζημίωση για συμμετοχή Δημοτικών Συμβούλων και μελών Επιτροπών ΠΕΔΑ/ΚΕΔΕ.
● Αναδρομική καταβολή θεσμοθετημένων αποζημιώσεων σε Δήμους που δεν τις κατέβαλαν.
● Αναμόρφωση του καθεστώτος χορηγιών, επαναφορά στο προηγούμενο πλαίσιο (πριν τον Ν. 4387/2016). Εναλλακτικά, εφόσον δεν υπάρξει πλήρης επαναφορά, προτείνεται:
α) Η θέσπιση ειδικής ρύθμισης για τον τρόπο υπολογισμού της ανταποδοτικής σύνταξης των διατελεσάντων Δημάρχων,
β) Η επαναχορήγηση της χορηγίας των Δημάρχων για όσους αιρετούς εξελέγησαν μετά την 1η Ιανουαρίου 2013,
γ) Η θεσμοθέτηση επικουρικής ασφάλισης για τους αιρετούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Προσωπικό και Εργασιακά
● Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού όλων των ειδικοτήτων, συμπεριλαμβανομένων εργατοτεχνιτών.
● Ενίσχυση καθαριότητας και πρασίνου με μόνιμο προσωπικό άνω του 50%.
● Ταχύτερες διαδικασίες ΑΣΕΠ και σαφής προγραμματισμός για όλες τις κατηγορίες έκτακτων προσλήψεων.
● Επαναπροκήρυξη Δημοτικής Αστυνομίας.
● Αρμοδιότητα ΔΣ για την άσκηση ένδικων μέσων υπέρ εργαζομένων.
● Άρση διώξεων αιρετών για αποφάσεις υπέρ εργαζομένων.
Πειθαρχικός Έλεγχος & Νομική Προστασία
● Παραπομπή Δημάρχου μόνο σε περιπτώσεις αποδεδειγμένου δόλου.
● Αργία αιρετού μόνο μετά από τελεσίδικη καταδικαστική απόφαση.
● Χρονικό όριο αναδρομικών ελέγχων – έως τη διάρκεια της επόμενης δημοτικής θητείας.
● Θεσμοθέτηση μηχανισμού νομικής υποστήριξης μέσω ΠΕΔΑ/ΚΕΔΕ για αιρετούς και στελέχη.
● Κάλυψη νομικής υπεράσπισης και για μη εν ενεργεία αιρετούς για υποθέσεις που αφορούν τη θητεία τους.
Μείωση Γραφειοκρατίας – Ψηφιοποίηση
● Καθολική χρήση ψηφιακής υπογραφής.
● Χρηματοδότηση των Δήμων για ψηφιοποίηση υπηρεσιών.
● Επιτάχυνση διαγωνιστικών διαδικασιών και νομοπαρασκευαστική επιτροπή για απλούστευση.
● Ταχύτερες διαδικασίες για πράσινο και αστική ανάπλαση.
Λοιπά Ζητήματα
● Νομοθετική ρύθμιση για μεταβίβαση της ιδιοκτησίας σχολικών κτιρίων στους Δήμους.
● Δημιουργία πλατφόρμας καταγραφής εγκαταλελειμμένων ακινήτων και ιδιοκτητών.
● Κατάργηση του τέλους ταφής ως άδικης επιβάρυνσης των Δήμων.
● Περιορισμός υποψηφιοτήτων: Δημοτικοί υπάλληλοι να μην είναι υποψήφιοι στον ίδιο Δήμο.
● Παραμονή ΥΔΟΜ στους Δήμους, με επαρκή στελέχωση και πόρους.
● Παράταση προθεσμίας για διορθώσεις κτηματολογικών εγγραφών και καταχώριση των Δήμων ως δικαιούχων σε περιπτώσεις «αγνώστου ιδιοκτήτη».
2. Οικονομικά των ΟΤΑ
Η Αυτοδιοίκηση έχει σήμερα περισσότερους πόρους από ποτέ για έργα, όμως αδυνατεί να καλύψει τις βασικές λειτουργικές της ανάγκες, καθώς τα λειτουργικά έξοδα αυξάνονται, χωρίς αντίστοιχη ενίσχυση.
Γενικά Οικονομικά Ζητήματα
● Άμεση και μόνιμη αύξηση των ΚΑΠ ώστε να καλύπτονται οι πραγματικές λειτουργικές ανάγκες των Δήμων.
● Κατάργηση του τέλους ταφής, που επιβαρύνει τους δήμους με υπέρογκα ποσά και προκαλεί οικονομική ασφυξία.
● Απόδοση του συνόλου των εσόδων από τροχαία (κλήσεις) στους Δήμους.
● Αύξηση χρηματοδότησης για τα σχολεία (λειτουργικά έξοδα, υποδομές, συντήρηση).
● Δημιουργία δύο νέων σταθερών χρηματοδοτικών εργαλείων:
○ Ένα για κοινωνικές δομές (π.χ. Κοινωνικά Παντοπωλεία, ΚΔΑΠ).
○ Ένα για έργα υποδομών.
● Αύξηση χρηματοδότησης για την Πολιτική Προστασία.
● Σύνταξη χρονοδιαγράμματος απόδοσης των παρακρατηθέντων πόρων του παρελθόντος.
Ανθρώπινο Δυναμικό – Στελέχωση
● Αντιμετώπιση της υποστελέχωσης των οικονομικών και διοικητικών υπηρεσιών των Δήμων.
● Νομοθετική πρόβλεψη στον Ν.3463/2006 για δυνατότητα διακανονισμών οφειλών με προσωποποιημένα σχήματα ρύθμισης, πέραν όσων ισχύουν για το Δημόσιο.
Συγκεκριμένα Ζητήματα που Χρήζουν Άμεσης Επίλυσης
● Καθυστερήσεις στην εκταμίευση των επιχορηγήσεων από ευρωπαϊκά και άλλα προγράμματα, με συνέπεια ληξιπρόθεσμες δαπάνες και πλήγμα στην αξιοπιστία των Δήμων.
● Προβληματική ενημέρωση για τα πολεοδομικά πρόστιμα (μέσω ΑΑΔΕ και Πράσινου Ταμείου), χωρίς δυνατότητα παρακολούθησης τι αποδόθηκε στους Δήμους.
● Καθυστέρηση απόδοσης του τέλους παρεπιδημούντων από την ΑΑΔΕ και έλλειψη διαφάνειας για τις ρυθμίσεις, τα ποσά και τις περιόδους που αφορά το έσοδο.
● Καθυστέρηση απόδοσης των δημοτικών τελών από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, χωρίς επαρκή στοιχεία για ποσά, παροχές ή χρεώσεις.
● Αναμόρφωση της πλατφόρμας για ψηφιακή απόδοση οφειλών: να μην απαιτείται αποδοχή από τον υπόχρεο, καθώς αυτό καθυστερεί την είσπραξη.
● Συμπερίληψη στην πλατφόρμα: να προστεθούν και τα νομικά πρόσωπα και όχι μόνο τα φυσικά πρόσωπα.
● Έλλειψη ενημέρωσης για τις μεταβιβάσεις ακινήτων από το Κτηματολόγιο μετά την κατάργηση της βεβαίωσης ΤΑΠ — οι Δήμοι δεν γνωρίζουν τις αλλαγές σε τ.μ. που επηρεάζουν τις χρεώσεις.
3. Περιβάλλον – Ενέργεια – Διαχείριση Απορριμμάτων
Η αποκέντρωση και ενίσχυση των Δήμων αποτελεί προϋπόθεση για να λειτουργήσει ένα βιώσιμο σύστημα διαχείρισης αποβλήτων στην Αττική. Η ΠΕΔΑ ζητά ισότιμη συμμετοχή στον σχεδιασμό, απευθείας πρόσβαση σε χρηματοδοτήσεις και σεβασμό στον ρόλο της Αυτοδιοίκησης.
Ολιστικό Σχέδιο Διαχείρισης Αστικών Απορριμμάτων
Η ΠΕΔΑ αναλαμβάνει την πρωτοβουλία εκπόνησης και εφαρμογής ενός Ολιστικού Σχεδίου Ανακύκλωσης, με επίκεντρο τον Δήμο και στόχο την αξιοποίηση του 85% του τέλους ταφής, ύψους άνω των 330 εκατ. € έως το 2030, για έργα διαχείρισης απορριμμάτων.
Κύριες Προτάσεις & Αιτήματα:
● Επιστροφή του 85% των εσόδων από το τέλος ταφής στους Δήμους και ενεργοποίηση των σχετικών χρηματοδοτήσεων που μέχρι σήμερα λιμνάζουν.
● Καθολική ενίσχυση των Δήμων με εξοπλισμό, υποδομές, ανθρώπινο δυναμικό και θεσμικά εργαλεία για τη διαχείριση αποβλήτων, την ανακύκλωση και την κυκλική οικονομία.
● Ενίσχυση της αρμοδιότητας των Δήμων στον σχεδιασμό και την εφαρμογή τοπικών πολιτικών ανακύκλωσης.
● Καθιέρωση στοχευμένων, αποκεντρωμένων χρηματοδοτήσεων, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε Δήμου, βάσει τεκμηριωμένων δεδομένων.
● Ανάδειξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ως βασικού πυλώνα του εθνικού σχεδιασμού διαχείρισης αποβλήτων – όχι απλός εκτελεστής αποφάσεων.
● Άμεση ενεργοποίηση της ανταποδοτικότητας του τέλους ταφής μέσω προτάσεων ώριμων και στοχευμένων έργων που κατατέθηκαν.
Κριτική στη ΣΜΠΕ για τις Μονάδες Ενεργειακής Αξιοποίησης (ΑΕΠΥ)
Η ΠΕΔΑ εκφράζει σοβαρές επιφυλάξεις για τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ)που συνοδεύει το σχέδιο δημιουργίας μονάδων καύσης απορριμμάτων (ΑΕΠΥ).
Κύρια Ερωτήματα και Κριτική:
● Έλλειψη χρονοδιαγράμματος και καθυστέρηση στα έργα επεξεργασίας στην Αττική, καθιστά μη ρεαλιστική την κατασκευή μονάδας αποτέφρωσης έως το 2030.
● Κίνδυνος υπονόμευσης της ανακύκλωσης, καθώς δεν διασφαλίζεται ότι η καύση θα αφορά μόνο υπολείμματα.
● Απουσία ανάλυσης του περιβαλλοντικού κόστους, π.χ. ποσότητες τέφρας, επικίνδυνα απόβλητα και τρόπος διαχείρισής τους.
● Καμία εκτίμηση του κόστους για τους ΟΤΑ και τους πολίτες, με πιθανή αύξηση τελών και νέα επιβάρυνση.
● Ελλιπής συμμετοχή των ΟΤΑ στον σχεδιασμό και την απόφαση, με αρμοδιότητες να μεταφέρονται μονομερώς στο ΥΠΕΝ.
Θέσεις για την ενίσχυση των Δήμων
Η Επιτροπή ζητά πολυδιάστατη ενδυνάμωση των Δήμων:
● Θεσμικά: ξεκάθαρες αρμοδιότητες, απλοποιήσεις διαδικασιών, άμεση πρόσβαση σε δεδομένα και δυνατότητα διαφοροποίησης τελών.
● Χρηματοδοτικά: σταθερές ροές εσόδων, πρόσβαση σε κονδύλια, ρήτρες επιβράβευσης.
● Επιχειρησιακά: κοινά πρότυπα, μετρήσιμοι δείκτες, τηλεματική, GIS, ανοικτά δεδομένα.
● Τεχνολογικά: αισθητήρες, RFID, apps για τους πολίτες.
● Σε ανθρώπινο δυναμικό: προσλήψεις, κατάρτιση, επιτόπιοι διαμεσολαβητές (facilitators) σε πολυκατοικίες και επιχειρήσεις.
4. Πολιτική Προστασία και Εθελοντισμός
Η Κλιματική Κρίση αλλάζει ριζικά τις απαιτήσεις από την Πολιτική Προστασία. Δεν μπορεί να λειτουργεί με ημίμετρα.
Η Επιτροπή ζητά άμεσα:
● Συστηματική διαβούλευση με την Πολιτεία,
● Μόνιμες λύσεις για στελέχωση, εξοπλισμό και νομοθετική σαφήνεια,
● Χρηματοδότηση έργων και προγραμμάτων με βάση τις τοπικές ανάγκες,
● Πρόληψη ως στρατηγική προτεραιότητα.
Ανθρώπινο Δυναμικό – Στελέχωση Υπηρεσιών
Κύρια αιτήματα:
● Πρόσληψη μόνιμου και κατάλληλα εκπαιδευμένου προσωπικού στους ΟΤΑ για την Πολιτική Προστασία – όχι συμβάσεις ορισμένου χρόνου.
● Παράταση των συμβάσεων εποχικού προσωπικού σε 10 μήνες μέχρι την πλήρωση μόνιμων θέσεων.
● Αναθεώρηση προσόντων πρόσληψης και ενίσχυση της εκπαίδευσης για υπαλλήλους και οδηγούς/χειριστές μηχανημάτων.
● Ολοκληρωμένη και χρονικά κατάλληλη εκπαίδευση εθελοντών, με επανασχεδιασμό του προγράμματος της Σχολής Πολιτικής Προστασίας.
Εκπόνηση Μελετών – Καταγραφή Αναγκών
Προτάσεις:
● Καταγραφή πραγματικών αναγκών των Δήμων σε προσωπικό, εξοπλισμό και υποδομές.
● Καθορισμός ελάχιστου εξοπλισμού ανά Δήμο, ιδιαίτερα για πυροπροστασία.
● Πρόληψη και προτεραιοποίηση έργων βάσει γεωμορφολογίας και τοπικών κινδύνων.
● Άμεση ολοκλήρωση των αντισεισμικών ελέγχων στα κτίρια των Δήμων.
Χρηματοδότηση – Πόροι – Υποδομές
Αιτήματα και λύσεις:
● Άμεση παροχή εξοπλισμού και πυροσβεστικών οχημάτων στους Δήμους.
● Ενίσχυση ΚΑΠ Πυροπροστασίας – μετατροπή σε ΚΑΠ Πολιτικής Προστασίας, με νέα ανακατανομή ανάλογα με τις ανάγκες.
● Χρηματοδοτήσεις από ΥΠΕΣ, ΥΠΕΝ, Πράσινο Ταμείο και νέο ενδεχόμενο "αποθεματικό ταμείο", για ΟΤΑ και Συνδέσμους.
● Μόνιμος μηχανισμός άντλησης κονδυλίων για έργα πρόληψης και αντιμετώπισης κινδύνων.
Νομοθετικά Ζητήματα – Προτάσεις
● Αναθεώρηση Ν. 5075/2023 για καθαρισμούς οικοπέδων – προβλήματα στη διαχείριση φυτικών υπολειμμάτων και επιβάρυνση των Δήμων.
● Έκδοση εγκυκλίων για τους Ν. 4662/2020 και Ν. 5075/2023, λόγω πολλών ασάφειών και αλληλεπικαλύψεων.
● Ανεπαρκής στελέχωση για συγκρότηση Τριμελών Επιτροπών πυροπροστασίας.
● Τροποποίηση Ν. 4412/2016 για απλούστερες διαδικασίες προμηθειών και έργων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
Ενημέρωση Πολιτών & Καλές Πρακτικές
● Σχεδιασμός ενημερωτικών προγραμμάτων με τη συμμετοχή Δήμων, Περιφέρειας και ΜΜΕ για ενημέρωση των πολιτών σε θέματα πολιτικής προστασίας.
● Υιοθέτηση τεχνολογικών λύσεων (π.χ. θερμικές κάμερες, αισθητήρες, drones), όπως εφαρμόστηκε επιτυχώς στον Σ.Π.Α.Υ.
5. Χωροταξία, Υποδομές & Δίκτυα
Πολεοδομικά και συντελεστής δόμησης
● Υπολογισμός συντελεστή δόμησης σε συνάρτηση με την κατ’ όγκον εκμετάλλευση και όχι μόνο βάσει επιφανείας.
● Κατάργηση της δυνατότητας εξαγοράς θέσεων στάθμευσης.
● Για πολύ μικρά οικόπεδα με μικρό συντελεστή δόμησης, ο υπολογισμός να γίνεται βάσει τετραγωνικών οικοπέδου, όχι επιτρεπόμενης δόμησης.
● Αναγνώριση και δημοσίευση οδών σε εκτός σχεδίου περιοχές:
○ Καταγραφή και δημοσίευση σε ΦΕΚ των δρόμων που λειτουργούν ως αγροτικοί ή δημοτικοί (όχι ως "κύριοι δημοτικοί").
○ Εξαίρεση από υποχρέωση ΦΕΚ για περιοχές που έχουν λειτουργούν Κτηματολόγιο.
● Άδειες μικρής κλίμακας (π.χ. για παλιννοστούντες) να ελέγχονται από τις ΥΔΟΜ των Δήμων.
Πολεοδομικά γραφεία (Υ.ΔΟΜ.)
Πρόταση:
● Η αρμοδιότητα παραμένει στους Δήμους που το επιθυμούν, με προϋπόθεση στελέχωσης και χρηματοδότησης.
● Όσοι Δήμοι δεν επιθυμούν, μπορούν με απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου να την εκχωρήσουν στην ΚΥΔΟΜ (Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης).
Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια (Τ.Π.Σ.)
Βασικές επισημάνσεις:
● Ανάγκη για υποδομές που μειώνουν τους κυκλοφοριακούς φόρτους, μέσω μικρών έργων με ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα (15ετία).
● Συνεννόηση μεταξύ όμορων Δήμων για:
○ Χρήσεις γης και
○ Έργα υποδομών με διαδημοτικό χαρακτήρα.
Μεταβίβαση δικτύων ύδρευσης στην ΕΥΔΑΠ
Θέση Επιτροπής:
● Η μεταβίβαση να παραμένει στην ευχέρεια του Δήμου, με απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου.
● Αν κάποιος Δήμος επιθυμεί να το κρατήσει (λόγω επενδύσεων ή αποτελεσματικής διαχείρισης), να έχει το δικαίωμα να το πράξει.
7. Ισότητα
Ευρωπαϊκή Χάρτα για την Ισότητα των Φύλων στις Τοπικές Κοινωνίες
Αιτήματα/Προτάσεις:
● Οι Δήμοι της Αττικής που δεν έχουν υπογράψει τη Χάρτα να προχωρήσουν άμεσα στην υπογραφή της, συμπεριλαμβανομένων των αναθεωρημένων άρθρων του 2022.
● Υποχρεωτική εκπόνηση και επικαιροποίηση Τοπικού Σχεδίου Δράσης για την Ισότητα από κάθε Δήμο που υπογράφει τη Χάρτα.
● Οικονομική και τεχνική ενίσχυση των Δήμων από τη Γενική Γραμματεία Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, για τη στήριξη των ΔΕΠΙ (Δημοτικών Επιτροπών Ισότητας) και την εκπόνηση σχεδίων.
Εφαρμογή της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης
Αιτήματα/Προτάσεις:
● Πλήρης εφαρμογή των προβλέψεων της Σύμβασης στην πράξη από τους Δήμους και τις αρμόδιες αρχές.
● Ενίσχυση των υποδομών και υπηρεσιών για θύματα έμφυλης και ενδοοικογενειακής βίας, όπως:
○ Κέντρα υποστήριξης θυμάτων βιασμού.
○ Κέντρα φιλοξενίας κακοποιημένων γυναικών και των παιδιών τους.
● Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των Δικαστικών Αρχών για την ανάγκη συνεκτίμησης περιστατικών βίας σε υποθέσεις επιμέλειας και επικοινωνίας με τέκνα.
Δίκτυο Δομών κατά της έμφυλης βίας
Αιτήματα/Προτάσεις:
● Άμεση διασφάλιση χρηματοδότησης του Δικτύου Δομών (Συμβουλευτικά Κέντρα, Ξενώνες, Γραμμή SOS 15900) μετά το 2025.
● Διατήρηση του υπάρχοντος εξειδικευμένου προσωπικού, που παρέχει υπηρεσίες για περισσότερα από 13 έτη.
● Δημιουργία σχεδίου βιωσιμότητας από την κυβέρνηση και τους αρμόδιους φορείς.
Νέοι Οργανισμοί Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.)
Αιτήματα/Προτάσεις:
● Επικαιροποίηση των Ο.Ε.Υ. των Δήμων για να περιλαμβάνουν υπηρεσιακή μονάδα Άσκησης Κοινωνικής Πολιτικής και Πολιτικών Ισότητας, σύμφωνα με τον Ν. 3852/2010.
8. Ευρωπαϊκά Προγράμματα και ΕΣΠΑ
● Μηνιαία ηλεκτρονική ενημέρωση Δήμων
○ Προσκλήσεις ευρωπαϊκών προγραμμάτων
○ Παραδείγματα καλών πρακτικών
○ Εργαλεία υποστήριξης και οδηγίες συμμετοχής
● Δημιουργία θεματικών ομάδων Δήμων, ανάλογα με τις προτεραιότητες:
○ Πράσινη ανάπτυξη
○ Κοινωνική πολιτική
○ Ψηφιακός μετασχηματισμός
○ Πολιτισμός κ.λπ.
Σκοπός: συνεργασία, ανταλλαγή τεχνογνωσίας, υποβολή κοινών προτάσεων
● Συμμετοχή της ΠΕΔΑ σε ευρωπαϊκά έργα ως εταίρος ή συντονιστής
○ Τεχνική και θεσμική διερεύνηση για να καταστεί η ΠΕΔΑ ενεργός φορέας χρηματοδότησης
○ Ενίσχυση της τεχνογνωσίας και υποστήριξης προς τους Δήμους
Η ΠΕΔΑ πιστεύει σε μια Αυτοδιοίκηση ισχυρή, ενωμένη και ουσιαστική, που να παρεμβαίνει στις εξελίξεις και να στηρίζει έμπρακτα τους πολίτες της Αττικής.
Η φωνή της Αυτοδιοίκησης πρέπει να ακούγεται δυνατά. Και η ΠΕΔΑ είναι εδώ για να διασφαλίζει ότι αυτό θα γίνεται πράξη.
Tags
Δημοι
